Oferujące smaczne, sycące i różnorodne potrawy, food trucki już na dobre zadomowiły się w Polsce, odnajdując swoje miejsce nie tylko na różnorakich festiwalach, ale też ulicach dużych miast i deptakach górskich, nadmorskich i wszelkich innych miejscowości wypoczynkowych. Niestety, podczas jedzenia pysznych dań i przekąsek w plenerze, trudno zapewnić odpowiedni poziom higieny mającym brudne ręce klientom.
O tym, aby nie jeść niczego brudnymi rękoma uczeni jesteśmy już w przedszkolu, w którym dzięki rozmaitym, często nowatorskim i wykorzystującym najnowszą technologię programom edukacyjnym dowiadujemy się, czym są zarazki i bakterie i jak szkodliwe mogą być dla naszego zdrowia. Nic zatem dziwnego, że dla wielu osób kupowanie nawet najprzyjemniej pachnącego i prezentującego się jedzenia w mobilnym punkcie gastronomicznym, który nie daje możliwości umycia dłoni przed posiłkiem, jest istotnym problemem, wpływającym na decyzję o kupnie posiłku. Zgodnie z badaniami firmy Tork, międzynarodowego producenta produktów i rozwiązań higienicznych, obejmujących dozowniki do mydła i ręczników papierowych wraz z materiałami eksploatacyjnymi do nich i środkami do czyszczenia mających kontakt z żywnością powierzchni, aż 43% osób rezygnuje z zakupu oferowanego przez food trucki i inne tego typu obiekty małej gastronomii jedzenia, właśnie ze względu na brak akcesoriów pozwalających zadbać o czystość rąk.
Wydawać by się mogło, że klienci tak dużą wagę przykładający do higieny swoich dłoni stanowią mniej liczną grupę, zwracającą uwagę na przenoszenie zarazków i bakterii podczas kupowania posiłków w małych, mobilnych jadłodajniach, sprzedających swoje wyroby w przestrzeni miejskiej, blisko ruchliwych ulic lub cechujących się dużym natężeniem ruchu miejsc publicznych. Tymczasem jednak okazuje się, że potrzeba zadbania o czystość rąk przed posiłkiem, jest uniwersalna i daje o sobie znać w każdych warunkach. Firma Tork przekonała się o tym, kiedy przygotowała na odbywający się w Rio zjazd food trucków specjalną ciężarówkę, przygotowaną w ramach eksperymentu „Mydło na kółkach”. Do oferującego mydło i jednorazowe papierowe ręczniki pojazdu tego producenta szybko ściągnęły tłumy ludzi, szukających sposobu na umycie swoich rąk przed zamówieniem posiłku z którejś z pozostałych, sprzedających jedzenie, ciężarówek. Jak zatem widać, klientom zależy nie tylko na tym, aby zjeść ciepły, smaczny i estetyczny posiłek – chcą go także spożyć w jak najbardziej higienicznych, odpowiadających im warunkach.
Zagwarantowanie konsumentom sposobów na zapewnienie sobie większego stopnia higieny wcale nie jest tak trudne, jak mogłoby się to wydawać. Nieznaczną, a mającą duży wpływ na czystość, zmianą, może być nawet wprowadzenie zwykłego ogólnodostępnego pojemnika na serwetki, który pozwoli w łatwy sposób dozować małe papierowe chusteczki, mogące być wykorzystane do wycierania rąk, ust, a nawet, w razie potrzeby, ubrań. Chcąc być pozytywnie postrzeganym przez klientów warto przy tym pójść krok dalej, wyposażając mobilne kuchnie w dyspensery mydła oraz płynów antybakteryjnych, pozwalające na szybką i wygodną dezynfekcję rąk, która nie wiąże się z dodatkowym bałaganem i nie powoduje dodatkowego zużycia wody. Dbając o czystość należy też pamiętać o utrzymaniu porządku, który najprościej osiągnąć wyznaczając miejsca do wyrzucania śmieci oraz papierowych ręczników i umieszczając w nich odpowiednio pojemne kubły na odpady.
Warto pamiętać, że zapewnienie klientom możliwości umycia dłoni wiąże się nie tylko ze zwiększeniem higieny i uniknięciem ewentualnego, wynikającego z jedzenia za pomocą brudnych rąk, zatrucia pokarmowego, ale też wzmocnieniem relacji z konsumentem. Odwiedzający małą gastronomię i mobilne punkty z jedzeniem goście zawsze szczególnie doceniają możliwość odświeżenia się oraz zjedzenia posiłku w jak najbardziej sprzyjających warunkach i dostarczenie im ręczników papierowych oraz serwetek z pewnością będzie gestem, który docenią i zapamiętają.
Ryszard Kurek
Wszelkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment publikacji (tekst, grafika, obrazy, zdjęcia, pliki oraz inne dane) prezentowany w sklepie internetowym OLE.PL nie może być powielany lub rozpowszechniany w żadnej formie i w żaden sposób bez uprzedniego zezwolenia. Wszelkie znaki towarowe, znaki graficzne, nazwy własne i inne dane są chronione prawem autorskim i należą do ich właścicieli.