Wyposażenie łazienki w przedszkolu reguluje m.in. rozporządzenie Ministra Edukacji. Mówi ono o zalecanej liczbie umywalek i ustępów, a także o zachowaniu czystości w pomieszczeniu. W mniejszym stopniu porusza kwestie bezpieczeństwa i ergonomii, które są równie istotne w łazience dla dzieci. O czym warto wiedzieć, urządzając łazienkę w przedszkolu?
Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach edukacyjnych zaleca się określoną liczbę umywalek, ustępów i pisuarów. W przedszkolu powinna być 1 umywalka i 1 miska ustępowa na nie więcej niż 15 dzieci. W łazience przedszkolnej musi też znaleźć się brodzik lub inne urządzenie do podmywania dzieci.
Zarządca placówki zobowiązany jest zapewnić stały dostęp do ciepłej wody o temperaturze ok. 35-40 st. Warto wiedzieć, że ze względów bezpieczeństwa krany dla dzieci w wieku 3-5 lat muszą posiadać termostat i system mieszania ciepłej i zimnej wody, aby zapobiec poparzeniu dziecka zbyt gorącą wodą.
Nie ma ściśle określonych wytycznych w zakresie wysokości montażu wyposażenia. Podkreśla się jednak, że placówka powinna albo zamontować umywalki i toalety na odpowiedniej dla dzieci wysokości, albo zapewnić im antypoślizgowy podest.
Prawo zastrzega również, że obowiązkiem placówek edukacyjnych jest utrzymanie czystości w toaletach. Aby zapewnić większą higienę, zalecane jest stosowanie zmywalnych, odpornych na wilgoć i ścieranie materiałów na ściany, do wysokości min. 2 m. Jedną z ostatnich zmian jest wprowadzenie obowiązku wyposażenia toalet w środki higieniczne – zgodnie z uzasadnieniem są to mydło, papier toaletowy i ręczniki papierowe lub suszarka do rąk.
W wieku przedszkolnym dzieci przyswajają sobie prawidłowe nawyki higieniczne. Uczą się zarówno mycia dłoni i zębów, jak również korzystania z toalet. Prawidłowo i ergonomicznie urządzona łazienka przyczynia się do:
Szczególną uwagę należy zwrócić na wyposażenie łazienki, dostosowane do wzrostu i możliwości dziecka. Przyjmując średni wzrost dziecka w określonej grupie wiekowej można wyodrębnić optymalne wysokości montażu wyposażenia.
Chociaż przepisy nie regulują dokładnej wysokości montowanego wyposażenia, przyjmuje się uśrednione wysokości w zależności od wieku i wzrostu dziecka:
W przypadku misek WC istotna jest również długość – pozwalająca dziecku na swobodne siadanie na desce. Zalecane wymiary to:
W przypadku za szerokich misek, można dodatkowo zastosować nakładki na deski sedesowe. Pozwalają one na wygodne sterowanie szerokością i długością miski w przypadku łazienki przeznaczonej dla różnych grup wiekowych jednocześnie.
Małe dzieci nie potrafią jeszcze korzystać z toalety bez siadania. Aby zapewnić dzieciom higieniczne warunki, zaleca się zamontowanie podajnika jednorazowych nakładek na sedes. Dzięki papierowej nakładce dziecko nie dotyka dłońmi sedesu. Większość zagrożeń związanych z wizytą w toalecie to bakterie, wirusy i pasożyty przenoszone na dłoniach. Nakładki zwykle okrywają także brzegi toalety, dzięki czemu skutecznie minimalizują kontakt z miską WC. Stosowanie nakładek sedesowych nie zastępuje mycia dłoni, dlatego dzieci mimo to muszą być uczone prawidłowego mycia dłoni po wizycie w toalecie.
Ze względów higienicznych przedszkola rezygnują również ze stosowania tradycyjnych ręczników na rzecz ręczników papierowych. Taka decyzja niesie za sobą konieczność dodatkowego wyposażenia dziecięcej łazienki w pojemniki na ręczniki papierowe. Podobnie jak w przypadku pozostałych akcesoriów łazienkowych podajnik powinien być zamontowany na wysokości wygodnej dla dziecka.
Nauka prawidłowych nawyków higienicznych i korzystania z toalety podlega tym samym prawom, co inne zajęcia edukacyjne dla dzieci w tym wieku. Stąd tak istotne jest stworzenie w łazience przedszkolnej przyjaznej atmosfery. Warto wybrać wyposażenie przygotowane z myślą o dzieciach. Część producentów ceramiki i armatury oferuje linie produktowe o wymiarach i kolorystyce odpowiedniej dla dzieci. Poza standardowym wyposażeniem łazienki, do przedszkola potrzebne są także wieszaczki na ręczniki (jeśli placówka korzysta z tradycyjnych ręczników) i półki na kubki i szczoteczki do zębów. Natomiast niedopuszczalne jest przechowywanie w łazience dziecięcej chemii gospodarczej.
Innym aspektem wystroju pomieszczeń dla dzieci, w tym łazienki, jest dobór przyjaznych materiałów. Farby czy elementy wykonane z tworzywa sztucznego nie mogą wykazywać działania toksycznego. Przy doborze materiałów wykończeniowych można brać pod uwagę przyznane certyfikaty, np. certyfikat EU Ecolabel lub niemiecki TUV.
Podsumowując, placówki edukacyjne, w tym przedszkola muszą w pierwszej kolejności spełniać wymogi stawiane przez Ministerstwo. Atrakcyjna łazienka to bodziec do szybszej nauki zasad higieny i korzystania z toalety. Toaleta w przedszkolu musi też zapewniać dzieciom poczucie bezpieczeństwa i intymności. Tym ważniejsze jest bezkompromisowe projektowanie łazienki dla dzieci.
Źródła:
Kindergarten Architecture, Marc Dudek, Spon Press, 2000 r.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 31 sierpnia 2010r. w sprawie rodzajów innych form wychowania przedszkolnego, warunków tworzenia i organizowania tych form oraz sposobu ich działania (Dz. U. z 2010r. Nr 161, poz. 1080 z późn. zm.)
http://ec.europa.eu/environment/ecolabel/products-groups-and-criteria.html
http://sfm.dps.louisiana.gov/doc/pr/prada_chapter-15.pdf