Troska o właściwą higienę i minimalizowanie ryzyka wystąpienia zakażeń wirusowych i bakteryjnych to jeden z podstawowych problemów w obiektach służby zdrowia oraz różnego rodzaju salonach urody. Niebywale istotnym aspektem tej walki jest funkcjonalne wyposażenie sanitarne, zaprojektowane z myślą o danej profesji. Zatem jak odpowiednio wyposażyć gabinet lekarski? Co przyda się w gabinecie stomatologicznym, a co powinno znajdować się w salonach dbających o nasz wygląd?
SPIS TREŚCI:
Urządzenia sanitarne niezbędne w służbie zdrowia
National Institute for Health and Care Excellence, czyli tzw. NICE (Narodowy Instytut Zdrowia i Opieki), który powstał w Wielkiej Brytanii w 1999 r., zajmuje się m. in. badaniem najbardziej odpowiednich metod leczenia i unikania chorób. Ich wytyczne dla sektora publicznego w zakresie promocji zdrowia opierają się m.in. na ocenie skuteczności i efektywności urządzeń wspierających zdrowie ludzkie i higienę.
Na rynku rozwiązań higienicznych jest ogromny wybór urządzeń sanitarnych. NICE publikuje wytyczne dla usług opieki zdrowotnej, w tym zawiera wykorzystywanie technologii. Rozwój technologiczny ukazuje jak wielkie jest zapotrzebowanie na tego typu urządzenia. W miejscach takich jak szpitale oraz przychodnie specjalistyczne ogromną rolę odgrywa czystość i higiena z uwagi na podwyższone ryzyko zakażeń.
NICE podkreśla jak ważną kwestią jest fakt, że każdy z nas powinien dbać o higienę rąk, niezależnie od tego, czy jesteśmy pracownikami służby zdrowia czy też pacjentami. Codzienne dbanie o czystość to sprawa pierwszorzędna i tu wielka odpowiedzialność spada na personel sprzątający, który powinien być wyposażony w profesjonalny sprzęt do sprzątania.
Wyposażenie toalety w służbie zdrowia
Toalety znajdujące się w placówkach takich jak szpitale, kliniki czy też przychodnie są miejscami podwyższonego ryzyka zakażeń, dlatego prowadzone są oceny jakości warunków, jakie w nich panują. Za to w naszym kraju odpowiada Sanepid i w każdym większym mieście znajduje się Wojewódzka Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna. Członkowie komisji są powoływani do tego, aby sprawdzać warunki jakie panują w takich miejscach jak przykładowo szpital. Wszelkie zastrzeżenia mogą dotyczyć gabinetów zabiegowych, dyżurek lekarzy i pielęgniarek, korytarzy, toalet a nawet i piwnic. Ważną kwestią jest czystość, stan techniczny, funkcjonalność i właściwe wyposażenie, czyli odpowiednio dobrane urządzenia sanitarne.
Co zatem powinno znaleźć się w toalecie dla pacjentów? Niezbędne są dozowniki do mydła. Do wyboru są dozowniki z przyciskiem lub bardziej higieniczne bezdotykowe dozowniki do mydła w płynie. Poza odpowiednim środkiem myjącym, równie ważne jest osuszanie rąk, gdyż liczne badania tego tematu, wykazały iż do mokrej skóry dłoni przywiera znacznie więcej otaczających nas drobnoustrojów, niżeli do suchej. Prowadzone są obserwacje nad tym, czy warto wybierać ekonomiczną i nowoczesną suszarkę do rąk, czy też wyposażyć łazienkę w podajnik na ręczniki papierowe. Ważne jest, by wybrać sposób na suszenie rąk dostosowany do miejsca i panujących w nim warunków. W tym przypadku najbardziej higienicznym rozwiązaniem będzie zastosowanie jednorazowych higienicznych ręczników papierowych. Podajniki zaprojektowane są w taki sposób, by papierowe ręczniki umieszczone w jego wnętrzu pozostawały czyste i odizolowane od otoczenia. Niezbędne są duże kosze pod dozownikami na ręczniki, które niewątpliwie przydadzą się do wyrzucania zużytych ręczników papierowych, które później trafiają do utylizacji.
Kolejną ważną kwestią jest odpowiednie przystosowanie toalety damskiej . Niezbędne będą tu kosze sanitarne na zużyte materiały higieniczne. Ich zaletą jest wygoda, higieniczność i bezpieczeństwo usuwania odpadków. Nie powinno zabraknąć również woreczków na odpadki higieniczne, które pomagają w zachowaniu świeżości w pomieszczeniu.
Warto również pamiętać o nakładkach sedesowych, które zwiększają higieniczność użytkowania toalety ogólnodostępnej. Pomagają one szczególnie osobom chorym i niedołężnym bezpiecznie usiąść na desce sedesowej. Specjalnie przystosowane nakładki są łatwe w użyciu. Część nakładki wpuszczona jest do muszli klozetowej i jest spłukiwana wraz z wodą. Wykonana z łatwo rozpuszczalnych materiałów, nie zapycha rur i odpływów.Idealnym rozwiązaniem jest stosowanie podwieszanych koszy i szczotek do WC, ponieważ ułatwia to mycie podłogi w toalecie. Wśród obowiązkowych pozycji znajdują się naścienne pojemniki na papier toaletowy. W toaletach ogólnodostępnych stosuje się zazwyczaj zamykane na kluczyk pojemniki na papier w jumbo rolach. Gwarantują one czystość wkładu i zabezpieczają go przed kradzieżami.
Pomieszczenie dla rodzica z dzieckiem. Toaleta z przewijakiem
Toaleta z przewijakiem dla niemowląt w obiektach użyteczności publicznej staje się powoli standardem. Przede wszystkim należy pamiętać o odpowiedniej przestrzeni użytkowej, aby rodzice małego dziecka mogli swobodnie wjechać wózkiem do środka, zwłaszcza gdy sami także chcą skorzystać z toalety. Ważne jest w tym miejscu prawidłowe wyposażenie, aby było w pełni funkcjonalne dla korzystających. Zazwyczaj stosuje się w takich obiektach przewijaki ścienne lub przewijaki stojące wykonane z łatwo zmywalnych powierzchni. Przewijaki montowane do ściany zaprojektowane są w taki sposób, aby można je było składać poziomo lub pionowo, dzięki czemu po złożeniu nie zajmują przestrzeni. Umywalka wraz z dozownikiem na mydło w płynie to oczywiście podstawowe wyposażenie toalety, gdzie można umyć ręce po zabiegach pielęgnacyjnych przy dziecku. Do osuszenia rąk w pomieszczeniu z przewijakiem najlepsze będzie zastosowanie ręczników papierowych, ponieważ pracująca suszarka do rąk wydaje głośny dźwięk. Zastosowanie dozownika na ręczniki papierowe będzie zatem bardziej przyjazne dla małych dzieci. Kolejnym istotnym wyposażeniem toalety z przewijakiem są kosze na zużyte ręczniki papierowe oraz osobne kosze na zużyte pieluchy. Ich budowa sprawia, że przykre zapachy zostają wewnątrz, co poprawia komfort użytkowania i ułatwia sprzątanie. Dodatkowym wyposażeniem ułatwiającym szybkie i higieniczne korzystanie z toalety dla rodzica z dzieckiem są półki i wieszaczki łazienkowe na torbę z akcesoriami dla dziecka lub okrycie wierzchnie.
Dobrze wyposażona poczekalnia dla pacjentów
To miejsce, w którym spotyka się wiele obcych sobie osób, czekających na rejestrację lub na umówioną wizytę. Poza zadbaniem o odpowiednią ilość miejsc siedzących powinniśmy pamiętać o prawidłowej wentylacji pomieszczeń, a wraz z nią możemy pokusić się o świeży zapach. Aby umilić czas swoim pacjentom i osobom towarzyszącym, zaleca się stosowanie neutralnego i relaksującego zapachu wydzielanego czasowo przez dozownik automatyczny. Stosowane są w takich miejscach również preparaty neutralizujące przykry zapach, jaki może pojawić się w specyficznych warunkach panujących w placówkach służby zdrowia.
W szpitalach i przychodniach specjalistycznych przyjmujących dziennie wielu chorych powinno się montować na ścianach ogólnodostępne dozowniki łokciowe na płyn dezynfekcyjny. Zminimalizowałoby to przenoszenie się bakterii, jakie wraz z nami wkraczają na teren placówki. Wiele z nas korzysta z komunikacji miejskiej, przez co jesteśmy narażeni na kontakt z licznymi szczepami groźnymi bakterii. Znajdują się one przeważnie na siedzeniach, oparciach, na uchwytach bezpieczeństwa, na przyciskach stopu jak i otwierania drzwi. Wiele z nich pozostaje na naszych dłoniach, poprzez kontakt bezpośredni z miejscem ówcześnie zainfekowanym. Jeżeli zatem po wejściu przykładowo do szpitala, będziemy mogli skorzystać z dozownika łokciowego i odpowiednio rozprowadzimy na dłoniach płyn dezynfekujący, ograniczymy tym rozprzestrzenianie się drobnoustrojów.
Kosze na śmieci do segregacji odpadów są również ważne w wyposażeniu poczekalni. Takie miejsca, jeśli w obiekcie znajduje się gabinet zabiegowy, powinny być wyposażone również w odpowiednio opisane kosze na odpady medyczne.
Jak wybrać wyposażenie higieniczne dla gabinetu lekarskiego lub stomatologicznego?
W gabinecie lekarskim nie może zabraknąć części służącej pracownikowi służby zdrowia do higieny rąk. Przy umywalce z bieżącą wodą musi znajdować się dozownik z mydłem w płynie i preparatem dezynfekcyjnym. Najlepszym rozwiązaniem jest zainstalowanie dozownika działającego bezdotykowo. Obecnie jest to najbardziej higieniczne rozwiązanie dostępne na rynku, ale również doskonale sprawdzają się dozowniki łokciowe, których użycie również nie wymaga kontaktu z dłońmi.
Lekarz w swoim gabinecie powinien mieć ręczniki papierowe do szybkiego i dokładnego osuszania dłoni. Jeśli posiada kozetkę do badania pacjenta, to i w tym przypadku przydatne będą podkłady medyczne, czyli tzw. papierowe prześcieradła, na których kładzie się pacjent.
Wygodnym rozwiązaniem w gabinecie lekarskim lub gabinecie stomatologicznym jest automatyczny kosz na odpadki medyczne. Działają one na fotokomórkę – otwierają się przez zbliżenie dłoni do czujnika ruchu. Jest to kolejne najbardziej higieniczne rozwiązanie dostępne na rynku.
Przy badaniach i zabiegach mogą się przydać również jednorazowe rękawiczki. W gabinecie nie powinno zabraknąć chusteczek higienicznych do dyspozycji pacjenta. Są do tego przystosowane odpowiednie dozowniki, które można napełniać standardowej wielkości chusteczkami.
W gabinetach stomatologicznych przydatne będą czyściwa odpowiedniego rodzaju do utrzymania odpowiedniej czystości blatu, na którym osoba asystująca stomatologa, układa zestaw narzędzi potrzebnych do zabiegu. Niezbędne będą również środki do codziennego mycia oraz dezynfekcji instrumentów. Preparaty stosowane w szpitalach, zakładach opieki zdrowotnej, gabinetach lekarskich, jak i stomatologicznych zazwyczaj mają działanie grzybobójcze, drożdżakobójcze, bakteriobójcze i wirusobójcze.
Akcesoria higieniczno-sanitarne w laboratorium
Każdy kierownik laboratorium ponosi odpowiedzialność za bezpieczeństwo i organizację pracy w laboratorium. W praktyce oznacza to wdrożenie obowiązkowych procedur sanitarno-higienicznych, udostępnienie wszystkim pracownikom obowiązkowych instrukcji bezpiecznej pracy oraz opracowanie schematów postępowania z materiałami i odpadami w laboratorium. Przydatne się specjalne pojemniki na odpady medyczne. Na rynku dostępne są bezdotykowe kosze na śmieci, działające na czujnik ruchu. Automatyczny sposób otwierania daje użytkownikom w laboratorium 100% gwarancji na zachowanie właściwych warunków BHP. Stosowane są również kosze z pokrywą, otwieraną po naciśnięciu pedału nożnego.
Ważne jest także stosowanie odzieży ochronnej oraz innych środków ochrony, jak maseczki czy okulary. Dodatkową ochroną dłoni i niezbędną formą zachowania higieny pracy w tej profesji są rękawiczki ochronne. Wyróżnić możemy lateksowe, winylowe, nitrylowe lub wykonane z naturalnej gumy. Stosowane są w przemyśle chemicznym, spożywczym, do prac porządkowych, drukarskich, w poligrafii zatem mają dość szerokie zastosowania.
Poza tym odpowiednie jest stosowanie preparatów dezynfekcyjnych do czyszczenia blatów. W takim miejscu pracy możemy stosować również specjalistyczne czyściwa do wycierania. Wyposażeniem podstawowym jest dozownik do mydła i do płynów dezynfekcyjnych, głównie z uwagi ryzyko kontaktu z materiałami niebezpiecznymi.
W każdym laboratorium ważne jest miejsce z dostępem do bieżącej wody. Przy umywalce powinien obowiązkowo znajdować się dozownik z preparatem dezynfekującym dłonie oraz pojemnik na jednorazowe ręczniki papierowe do osuszania rąk.
Czystość i higiena w gabinetach kosmetycznych, zakładach fryzjerskich oraz salonach tatuażu
Wyspecjalizowanych gabinetów kosmetycznych na polskim rynku pojawia się z każdym rokiem coraz więcej. Rosnąca w siłę konkurencja sprawia, że salony są wyposażone w coraz to lepsze urządzenia zabiegowe i muszą spełniać surowe wymogi czystości i higieny. Mają także lepiej przeszkolony personel.
W gabinecie kosmetycznym klienci narażeni są na niebezpieczeństwo zarażenia chorobami zakaźnymi różnego pochodzenia. Są to miedzy innymi zakażenia wirusami (wirusem zapalenia wątroby typu B i C, wirusem HIV, wirusem papilloma – HPV), bakteriami (gronkowcem złocistym, paciorkowcami ropotwórczymi), grzybami (drożdżakami, grzybami z rodzaju Pityrosporum wywołującymi łupież).
Brak przestrzegania zasad higieny, czy też nieodpowiednia sterylizacja narzędzi może doprowadzić do przenoszenia chorób zakaźnych z jednego klienta na drugiego, co może skutkować poważnymi konsekwencjami.
Salon kosmetyczny możemy uznać za typowy gabinet zabiegowy, w którym może nastąpić naruszenie ciągłości tkanek i kontakt z krwią, a każdy klient może być potencjalnie zakażony. Na ryzyko zakażenia w trakcie zabiegów polegających na pielęgnacji ciała, skóry twarzy, paznokci narażeni są zarówno pracownicy, jak i klienci korzystający z usług. Bezpośredni kontakt zakażonej krwi nawet z niewielkim obszarem uszkodzonej skóry, czy błony śluzowej osoby zdrowej może spowodować wniknięcie do organizmu i rozwój w nim czynnika chorobotwórczego, prowadząc do poważnych powikłań i chorób. Dlatego ważne jest, aby przestrzegać zasad BHP, dbać o bezpieczeństwo personelu i klientów.
Zasad higieny muszą także przestrzegać salony tatuażu. Tatuowanie ludzkiego ciała wiąże się z wprowadzaniem barwnika pod skórę, co powoduje przerwanie tkanek skóry. Osoba tatuująca musi nosić podczas tego zabiegu jednorazowe rękawiczki. Higiena zabiegu jest bardzo istotna, ponieważ nie wykonuje się go badań sprawdzających stan zdrowia osoby tatuowanej. Wzrasta zatem ryzyko zakażenia.
Równie ważne jest zadbanie o higienę mebli i wyposażenia salonu tatuażu, czyli czystość krzesła lub kozetki, z której korzysta klient. Przed każdym zabiegiem należy zatem odkazić miejsce, na którym klient będzie tatuowany. Przydatne są tutaj jednorazowe prześcieradła medyczne. Dla zachowania zasad bezpieczeństwa i higieny pracy warto zamontować w salonie tatuażu automatyczny lub łokciowy dozownik na płyn dezynfekcyjny. Niezbędne będą także dozowniki z ręcznikami papierowymi i odpowiednio opisane kosze na odpadki.
- dozowniki do mydła
- dozowniki do płynów dezynfekcyjnych
- pojemnik na odpady medyczne
- kosze na śmieci, w tym w razie potrzeby kosze na odpadki medyczne
- jednorazowe prześcieradła
- jednorazowe ręczniki do ciała
- środki dezynfekcyjo-myjące
Niezależnie od profesji i wykonywanego zawodu widzimy, jak bardzo ważna jest higiena rąk i codzienne dbanie o czystość w miejscu pracy. Daje to poczucie bezpieczeństwa pacjentom i klientom. Ogromna odpowiedzialność za to bezpieczeństwo spada oczywiście na pracodawców , a także pracowników służby zdrowia oraz personelu salonów urody. W trosce o bezpieczeństwo powstało szereg wytycznych, do których należy się stosować, zaś urządzenia sanitarne zaprojektowane są w taki sposób, aby dbać o higienę w najlepszy sposób. Wystarczy dobrać tylko odpowiednie rozwiązania higieniczne, aby przewidzieć i zapobiec przykrym konsekwencjom.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment publikacji (tekst, grafika, obrazy, zdjęcia, pliki oraz inne dane) prezentowany w sklepie internetowym OLE.PL nie może być powielany lub rozpowszechniany w żadnej formie i w żaden sposób bez uprzedniego zezwolenia. Wszelkie znaki towarowe, znaki graficzne, nazwy własne i inne dane są chronione prawem autorskim i należą do ich właścicieli.